Pagini

Psihologia in supermarket: cumpara mai mult decat ai nevoie


Cand intrati intr-un supermarket, prima impresie este abundenta. Daca analizati mai atent, puteti sesiza si strategia. Aranjarea produselor in supermarket-uri se bazeaza pe studiul compartamentului uman, cumparatorii fiind “impinsi” sa cumpere cat mai mult.
Caruciorul de cumparaturi, inventat in 1938, era gandit  sa-i faca pe clienti sa cumpere mai usor si mai mult decat puteau duce. Astazi, au aparut si alte strategii de vanzare, mai subtile.
Produsele proapete de patiserie sau sectorul cu flori sunt asezate la intrare, pentru ca mirosul placut sa activeze glandele salivare si sa declanseze impulsul de a cumpara.
In schimb, produsele lactate, cautate de toti, sunt asezate cat mai in spate, pentru a-i obliga pe clienti sa treaca prin intregul magazin pana sa ajunga la acestea. Traversand magazinul, vor intalni in drum si alte produse imbietoare sau la oferta pe care nu programasera sa le cumpere. Uite asa, cosul se umple.
O alta tehnica este de a aseza produsele scumpe la nivelul privirii clientilor, iar cele ieftine in partea de jos a rafturilor.
Degustarile de mezeluri, branzeturi, cereale etc. fac din nou ca produse care nu erau pe lista de cumparaturi sa se adauge in cos.
Teoria spune ca un un supermarket trebuie sa fie mare pentru a nu fi aglomeratie. Caci in magazinele aglomerate, oamenii stau mai putin la  cumparaturi, nu sunt sociabili si sunt mai agitati. Asadar, impulsul de a cumpara scade.
Se mai stie ca clientii sunt atrasi de culorile calde iar muzica lenta ii calmeaza si ii face sa petreaca mai mult timp in magazin. De accea ni se pune muzica in difuzoare.
Una dintre cele mai psihologice zone este raionul de dulciuri de langa casa. Stand la coada, adultii vor fi tentati sa isi ia si ceva de rontait iar copiii vor incepe cu eterna rugaminte, de nerefuzat: “Te rooog, ia-mi si ciocolatica asta!”
          Ati remarcat si alte strategii? Daca da, lasati un comentariu mai jos.